Kovács Kati – LGT fordítva: kinek tűnt fel 50 év alatt?

“- Fordítva van?  Pedig a nyomdában is mindig ott voltam.”  Így válaszolt az 1974 áprilisában megjelent Kovács Kati – Locomotiv GT nagylemez borítófotójának készítője, Huschit János nemrég arra a kérdésre, hogy nem vesz-e észre valamit a lemeztasakon.

A Kovács Kati - Locomotiv GT nagylemez borítója, megfordítva.
A budai hegyekben, 1974 februárjában – nem tükrözve.

Barta gyásszalagja és Laux frizurája

Valóban nem feltűnő, hogy a borítót tervező Kolma Imre megfordította a fotót. Nyilvánvalóan azért, hogy Kovács Kati legyen az előlapon. Természetes: hiszen elsősorban az Ő lemezéről volt szó.

Hogy a megoldás egyáltalán észrevehető, ez Barta az Édesapja halála utáni hónapokban a gallérján hordott fekete szalagjának köszönhető. Amit a  Bara Istvánnal való 1974 márcusi  fotózás alkalmával is viselt.

Egy másik, kevésbé szembetűnő elem amin làtszik hogy a diát megfordították, Laux akkori hajviselete.

“- Lehet hogy azért lett ilyen a borító, mert albumot terveztek.” – tette hozzá Huschit János, aki egyébként a szintén ekkor közreadott, Kemény Györggyel közösen alkotott, hasonló technikai megoldást alkalmazó vörösmozdonyos plakát fotóját készítette.

A cd kiadáson is fordítva

A kilencvenes évek elején megjelent cd-kiadáson szintén fordítva szerepelt a fotó. Nem ugyanaz a kocka, ami az 1974-es lemezre került, hanem a fotosession egy másik darabja. Pedig ott már egyszerű megoldással helyesen szerepeltethették volna a fotót, ugyanakkor Kovács Kati oldalával előre helyezve kerülhetett volna a betétlap a dobozba.

A cd egyébként úgy ahogy van felejthető, mivel a Hungaroton akkori gyakorlata szerint minden archiv kiadásra, Koncz Zsuzsától LGT-ig, extra visszhangot tettek, Ezzel totálisan tönktretéve az autentikus megszólalást.

A húsz évvel korábbi eredeti vynil viszont, amelyen Lauxék a pár hónappal azelőtt Londonban felvett első ABC album szárazabb de dinamikus hangzását próbálták reprodukálni, még mindig jól szól.

Két megoldás a Vörösmarty téren

Az ezerszer elátkozott Erdős Péter és Bors Jenő gonosz ötlete volt, hogy Kovács Katinak, aki az 1972-es Táncdalfesztiválon az Add már Uram az esőt első helyezésével bebizonyította, hogy rockénekesnőként is tud nagy sikert aratni, legyen végre egy elejétől a végéig a tehetségéhez méltó lemeze.
(Adalék: a számban a Juventus kemény alapjára Kati  1972 nyarán Budapesten Tátraival ugyanúgy felelgetőst ad elő, mint Ian Gillan Ritchie Blackmore-ral ugyanekkor Japánban, a Strange Kind of Woman-ban.)

Erdősék fent az ötödik emeleten érthetően gondolták úgy, hogy a rendkívül népszerű énekesnő legyen az előlapon.

Lent a földszinten, a Hanglemezszalonban viszont másképp döntöttek: az utcáról láthatóan a lemezt megfordítva, az LGT-t mutatva rakták ki a lemezt.

Aminek köszönhetően sokan – többek között e sorok írója is – azt gondolták, hogy új Locomotiv lemez jött ki. Csak – a grafikai megoldás miatt  – a címet nem értettük: “I. Locomotiv GT”?

Amíg be nem mentünk a boltba.

Egy megjegyzés

A betiltásokról és letiltásokról szóló népmesék utólagos kamuival ellentétben, akárcsak az LGT más lemezeit, ezt sem vonták be Barta távozása után. Csupán nem nyomták újra. (A Rádió is, ugyanúgy mint Barta más szerzeményeit, vígan játszotta tovább a dalokat.)

Aminek köszönhetően 1977-ig több mint 100 000 forint gyűlt össze Barta a Szerzői Jogvédőben vezetett számláján. Ezt az akkori értékben elég komoly összeget csak három évvel a disszidálása után zárolták, és addig a pénzt Édesanyja minden további nélkül felvehette volna. Amit Barta sürgetése ellenére elmulasztott.

De erről majd később.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük